Mentale volharding opbouwen

Jezelf trainen naar een beter leven begint bij mentaal sterk staan in het leven. Dit is net zo belangrijk als het hebben van een goede lichamelijke weerstand. Want ook op geestelijk gebied kan je het hard te verduren krijgen. Het kan zijn door stress op het werk, onverwachte veranderingen of een uitdaging die iemand plotseling op het pad treft. Hoe zorg je ervoor dat je niet weg kwijnt onder deze situaties? Hier zijn enkele tips die kunnen helpen.

Wees sterk onder stress

We krijgen allemaal wel eens met een buitengewoon vervelende situatie te maken, die niet makkelijk overgaat. Soms lijkt het zelfs alsof die nooit zal overgaan en we altijd gebukt zullen moeten gaan onder een bepaalde omstandigheid. We kunnen ons heel erg zorgen gaan maken indien we geen oplossing kunnen vinden of die in de nabije toekomst zien. Dit verergert de situatie en we kunnen gaan stressen. Wat kunnen we doen? We kunnen alvast een goede vriend of familielid in vertrouwen nemen. Er wordt niet voor niets gezegd dat gedeelde smart halve smart is. In bepaalde is gevallen is het nodig om professionele hulp in te schakelen om het proces van piekeren een halt toe te roepen.

Leer omgaan met veranderingen.

Als je jarenlang gewoon bent aan een bepaald proces kan je het zeer lastig ervaren als er plotseling een verandering hierin komt. Je wilt misschien graag de oude vertrouwde gang van zaken terug. Maar soms moeten we gewoon accepteren dat die situatie niet terug keert en ons aanpassen aan de nieuwe. Dit kan wat tijd vergen, maar houdt vol. Het leven blijft nou eenmaal niet stil. Probeer de aandacht te vestigen op de voordelen die de nieuwe situatie met zich meebrengt. Vraag ook advies aan anderen die door hetzelfde gaan als jij en probeer er een succes van te maken.

Emotioneel stabiel blijven

Hoe voorkom je dat je in een emotionele rollercoaster beland? Het is allereerst belangrijk om de symptomen hiervan te herkennen. Kijk of je snel prikkelbaar bent of gedurende de dag snel wisselende emoties hebt. Raken je gevoelens intensief betrokken bij kleinigheden? Misschien stel je je dan dingen veel groter voor dan ze in werkelijkheid zijn en creëer je hierdoor onnodige scenario’s in je hoofd. Probeer dat daarom te voorkomen en bekijk de situatie nuchter. Het zal hierdoor makkelijker voor je worden in het proces om je emoties onder controle te krijgen. Dit is niet makkelijk maar oefening baart kunst. Probeer je verder je niet teveel aan te trekken van wat anderen zeggen, maar concentreer je liever op positieve dingen. Zo een instelling kan je helpen om het hoofd te bieden wanneer een lastige situatie zich weer voordoet.