Hoe je gezondheid versterken?

Een goede gezondheid is de grootste schat, wordt er vaak gezegd. Maar wat moet men allemaal doen om een goede gezondheid te krijgen en of te behouden? Verrijk jezelf met zelf-educatie en laten we eens kijken naar een paar algemene tips die jouw gezondheid allemaal ten goede kunnen komen.

Voldoende beweging

Er wordt aangeraden om per dag minimaal 30 minuten te bewegen. U kunt kiezen voor intensief sporten of gewoon minder intensief in beweging te zijn. U kunt dus uw levensstijl zodanig inrichten dat u automatisch elke dag voldoende in beweging bent. Dit is misschien makkelijker vol te houden dan een vorm waarbij u regelmatig de sportschool moet bezoeken of een bepaalde tak van sport gaat uitoefenen. Het is uiteraard ook de moeite waard indien u dat wel kunt volhouden. Een levensstijl waarbij u automatisch voldoende beweegt vereist gewoon minder discipline. Zo kunt u naast het uitvoeren van dagelijkse huishoudelijke taken, op het werk meer de trap pakken in plaats van de lift, voor korte afstanden eerder lopen dan de auto pakken, of een halte eerder uitstappen bij de bushalte. Verder kunt u kleine bewegingen op uw werkplek uitvoeren. Probeer ook tijdens het schaften op te staan van uw plek. Wat u ook doet om te bewegen, u kunt er zeker van zijn dat de voordelen niet zullen uitblijven. Naast afvallen zal uw conditie verbeteren en u vermindert de kans op het krijgen van bepaalde chronische aandoeningen zoals diabetes en een verhoogde bloeddruk. Ook zult uw gemoedstoestand verbeteren doordat tijdens het bewegen stoffen vrijkomen in uw lichaam die een opgewekt gevoel geven. Dus move that body!

Eet gezond.

Deze tip zal je ook wel eerder gehoord hebben. Een levensstijl van voldoende beweging die gepaard gaat met gezond eten is gewoon effectiever. Je kunt voor een goed gebalanceerd voedingspatroon de schijf van vijf raadplegen. Zo kunt u er zeker van zijn dat u alle belangrijke voedingstoffen naar binnen krijgt. Je kunt indien nodig of afhankelijk van je persoonlijke situatie ook een diëtist raadplegen. Die zal dan samen met u een dieet samenstellen dat voor u werkbaar is. Ook bij gezond eten blijven de voordelen niet uit. Hier geldt ook dat je met een gezond voedingspatroon het risico op bepaalde aandoeningen vermindert, je afvalt en je ook beter gaat voelen etc.

Voldoende slaap

Je leeftijd is belangrijk bij het vaststellen van hoeveel slaap je nodig hebt. Zo wordt voor kinderen onder de 12 jaar 10 uur slaap aangeraden, voor tieners 8 tot 10 uur en voor volwassen 6 tot 8 uur slaap. Tijdens de slaap komt ons lichaam tot rust. Slaap zorgt verder ervoor dat je lichaamstemperatuur op peil blijft en dat je zenuwcellen goed blijven functioneren. Het heeft een positief effect op je concentratievermogen en humor want onvoldoende slaap maakt dat je gauw geïrriteerd raakt. Voldoende slaap is verder essentieel omdat het je immuunsysteem helpt en zo mede je levensverwachting vergroot.

Drink alcohol met mate

Alcoholmisbruik kan gewoon een abrupt einde brengen aan je leven of dat van een ander. Denk hierbij aan het verkeer. Maar het kan natuurlijk ook gewoon je gezondheid op lange duur schaden. Het tast namelijk verschillende organen in het lichaam aan en kan desastreuze gevolgen hebben voor je levenskwaliteit. Geniet daarom met mate van alcohol. Voor vrouwen wordt er minder dan 14 glazen per week aangeraden en voor mannen minder dan 21.